αγγλικά

«Μαμά, πότε θα αρχίσω τα Αγγλικά;»

…. μια ερώτηση που ακούνε συχνά οι νέοι γονείς, κυρίως από το πρωτότοκό τους. Οι απόψεις γύρω τους πολλές, οι εξηγήσεις όμως λίγες και ατεκμηρίωτες. Θείοι, φίλες και ξαδέρφια ξεκινάνε από τα 6… τα αγγλικά, άλλοι τους λένε μη βιάζεστε και ξεκινούν στην Ε’ Δημοτικού και οι γονείς παραμένουν μπερδεμένοι ως προς το ποια είναι τελικά η «σωστή» ηλικία. Υπάρχει, τελικά, συγκεκριμένη στιγμή που τα παιδιά θα πρέπει να αρχίσουν την ξένη γλώσσα;

Η αλήθεια βρίσκεται κάπου στο ενδιάμεσο. Το κάθε παιδί είναι μοναδικό, οπότε κανείς δε μπορεί με βεβαιότητα να πει «ξεκίνα τώρα». Η ετοιμότητα διαφέρει, ανάλογα με πολλούς παράγοντες. Επιπλέον, οι γονείς μπορεί να αγχώνονται λόγω της έναρξης των αγγλικών σε πολλά σχολεία από την Α’ Δημοτικού. Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές γενικής φύσης προς όλους τους γονείς.

  1. Πρώτα η μητρική

Είναι σημαντικό για ένα παιδί να κατακτήσει πρώτα τη μητρική του γλώσσα σε επαρκή βαθμό ώστε να μπορέσει να ασχοληθεί με την ξένη. Αυτός είναι ο λόγος που η Α’ Δημοτικού δεν ενδείκνυται για την έναρξη των αγγλικών. Το παιδί ακόμα δεν έχει προσαρμοστεί σε ρυθμούς σχολείου και μελέτης, γράφει και διαβάζει αργά, και ίσως δυσκολεύεται ήδη σε κάποια θέματα και ιδιομορφίες της ελληνικής. Άρα, η ξένη γλώσσα θα πρέπει να περιμένει.

  1. Μαθησιακές δυσκολίες

Τα αγγλικά έχουν χαρακτηριστεί ως «η δυσλεξική γλώσσα», κάτι που είναι αρκετά προφανές αν αναλογιστούμε τη μεγάλη τους αδιαφάνεια και ασυνέπεια φωνήματος – γραφήματος. Όταν ένα απλό γράμμα όπως το a μπορεί να διαβαστεί με πολλούς τρόπους ή και καθόλου μέσα στη λέξη, είναι αυτονόητο πως αποτελεί δύσκολο κομμάτι για τα περισσότερα παιδιά, πόσο μάλλον εκείνα που μπορεί να εμφανίσουν κάποια μαθησιακή δυσκολία. Ακριβώς επειδή η διάγνωση των δυσκολιών αυτών τυπικά γίνεται μετά τα Χριστούγεννα της Β’ Δημοτικού, αν ο γονιός βλέπει το παιδί να δυσκολεύεται στη μητρική, δε συνιστάται να ξεκινήσει τα αγγλικά πριν τη Γ’ Δημοτικού. Εξάλλου, πέρα από την αντικειμενική δυσκολία που θα συναντήσει, πιθανόν να απογοητευτεί και ψυχολογικά, αφού δε θα τα καταφέρνει σε σχέση με τους συμμαθητές του. Η έναρξη, λοιπόν, σε μεγαλύτερη ηλικία του δίνει τον απαραίτητο χρόνο να κατακτήσει καλύτερα τους μηχανισμούς μελέτης στη μητρική, για να μπορέσει μεταγενέστερα να τους προσαρμόσει στην ξένη.

  1. Μην εμπιστεύεστε τους θαυματοποιούς

Πολλές φορές θα ακούσετε «ειδικούς» να υπόσχονται Lower σε 3 χρόνια, προσπέραση ή και σύμπτυξη τάξεων, αποφυγή συγκεκριμένων βιβλίων και πιστοποιητικών. Αρχικά, το να ξεκινήσει ένα παιδί τα αγγλικά στην Α’ Δημοτικού, σίγουρα δεν εγγυάται πως θα πάρει το Β2 νωρίτερα από εκείνο που ξεκινά στη Δ’. Αυτό συμβαίνει γιατί οι περισσότερες πιστοποιήσεις απαιτούν ένα επίπεδο ωριμότητας που το μέσο παιδί δημοτικού δε διαθέτει, ειδικά στο κομμάτι του speaking και writing. Είναι προτιμότερο να ξεκινήσει λίγο αργότερα και αν έχει τόσες δυνατότητες να προχωρήσει, να κάνει κάποια καλοκαιρινά, παρά να πιεστεί σε νεαρή ηλικία και να μάθει αρκετά αγγλικά μόνο για να περάσει την εξέταση. Η διαδικασία της μάθησης μιας ξένης γλώσσας δεν έχει ως αποτέλεσμα μόνο το κορνιζαρισμένο «πτυχίο», αλλά μια γενικότερη παιδεία και εντρύφηση στο γλωσσολογικό και πολιτισμικό κομμάτι της.

Αφήστε, επομένως, τα παιδιά σας να πάρουν το χρόνο τους. Δώστε τους τη δυνατότητα να μάθουν να μελετούν πρώτα στα ελληνικά και μη βιάζεστε ούτε να τα εισαγάγετε στην αγγλική γλώσσα, ούτε και να τα πιέσετε για ένα πιστοποιητικό «πιο γρήγορα». Η σωστή μάθηση παίρνει χρόνο, αλλά αυτό που θα πάρει σίγουρα περισσότερο, είναι η επιστροφή σε προηγούμενες τάξεις επειδή η δουλειά έγινε είτε πολύ νωρίς, είτε πολύ πρόχειρα.

Καλή σχολική χρονιά σε όλους!

 

Ξανθή Κερατζάκη

Καθηγήτρια Αγγλικών – Ειδική Παιδαγωγός

ΕΚΠΑ Αγγλική Γλώσσα και Φιλολογία

APD Learning Difficulties and Behaviour Problems

MA Special Educational Needs

Διαβάστε περισσότερα άρθρα